Inhoud
  • Home
    • Over de website
  • Het plan
  • Bovenblad ontwerpen
  • Rozet
  • Bovenblad maken
    • Voegen en schaven
    • Rozet en klankgat
    • Bebalking
  • Achterblad
  • Zijwanden
  • Brug
  • Assemblage klankkast
  • Hals
    • Basisconstructie
    • Kop (peghead)
    • Profileren
    • Toets
  • Binding en purfling
  • Afwerking
  • Brug afmonteren
  • Hulpmiddelen
    • Futselplank (Shooting board)
    • Voegplank
    • Ellipspasser dremeljig
    • Buigmal (‘Sidebender’)
    • Solera
    • Werkbord (Solera+)
    • Pantograaf
      • Inlay Procedure
    • Gebogen Balken Jig
    • Halsverbinding freesjig
    • Compound Radius Jig
    • Fretsleuvenjig
    • Frees jig voor bindings
    • Voelermaat wig
  • Tips, theorie en uitweidingen
    • Klankhout
    • Gedrag bovenblad
    • Bebalking Ontwerpen
    • Relief
    • Brug Theorie
    • Halshoek bepalen
    • Snaarcompensatie bepalen
    • Cutaway halsblok
  • Berekeningen
    • Halsberekeningen
    • Balkenkromming
  • Contact

Rozet en klankgat

Rozet aanbrengen

De buitenrand van de rozet wordt gefreesdHet centrum van de rozet wordt afgetekend (150 mm vanaf bovenkant kast) en het draaipunt voor de frees wordt geboord. Voor meer stabiliteit wordt het draaipunt niet alleen in het bovenblad geboord, maar ook in een hieronder liggende plank.

De ruimte voor de rozet volledig uitgefreesdDe randen worden gefreesd met een ‘downcut’ spiraalfrees van 1mm: dit type frees maakt heel mooie randen: er worden geen vezels uitgerukt, zelfs niet bij het in 1 richting helemaal rond frezen. De rest wordt weggefreesd met een brede frees. De diepte wordt 0.9mm.

Eerst worden 2 zwarte fineerrandjes langs binnen- en buitenkant gelijmd, vervolgens de abalone binnen- en buitencirkel, en daarna de hiertussen liggende delen. Omdat de rozet symmetrisch moet worden, wordt midden onder begonnen, en langs links en rechts naar de hals gewerkt. De evt. asymmetrie die ontstaat door de speling in de onderdelen, wordt midden-boven weggewerkt: daar waar straks de toets overheen komt. Na drogen wordt alles met vijl en schuurpapier op gelijke hoogte gebracht met het blad.

Hulpring en teflon strip om fineerrand in rozet aan te drukken tijdens het lijmenVoor het lijmen van het fineer wordt een hulpstuk gemaakt van triplex: een ring van zodanige diameter dat het fineer strak tegen de randen wordt gedrukt.

Om te voorkomen dat het fineer aan de ring blijft plakken, wordt gebruik gemaakt van een teflon hulpstrip.

Rozet fineerrandje wordt op hoogte gemaakt met een beitelHet fineer wordt globaal op hoogte gestoken, om de abalone gemakkelijker te kunnen inlijmen.

De buitenste abalone ring van de rozet wordt gelijmdBij het lijmen van de abalone wordt bij de dikste stukken aan de (lelijke) onderkant alvast wat materiaal weggeschuurd, zodat zeker is dat bij het uitvlakken niet door de mooie laag heengeschuurd wordt.

De gebruikte lijm is zwarte cyanoacrylaat: droogt snel, en vult evt. kiertjes nagenoeg onzichtbaar op.

Het middendeel van de rozet wordt gelijmdUiteindelijk overlapten de laatste onderdelen elkaar aan de overkant ca. 2mm. Dit is te wijten aan de lijm tussen de onderdelen. Hoewel niet noodzakelijk (is straks onzichtbaar), heb ik het laatste stukje hout toch maar netjes symmetrisch verkleind.

De rozet wordt met een vijl afgevlaktNa afvlakken met vijl en schuurblok is de rozet klaar.

Klankgat maken

Het klankgat wordt gefreesdHet klankgat wordt uitgefreesd: de originele maat voor dit model (als steelstring Small Jumbo) is 100 mm diameter, maar deze bas krijgt er één met een diameter van 90 mm, de reden hiervoor is al uiteengezet.

Het uitfrezen gebeurt in 2 keer: eerst tot halve diepte, dan de rest. Door de extra plank onder het draaipunt van de frees, zal deze aan het eind niet verschuiven.

Rozet en klankgat zijn afgewerkt
Voorblad met klankgat en rozet glad afgewerk
Vorige
Voegen en schaven
Volgende
Bebalking

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • Copyright 2025 Minnen.com. Alle rechten voorbehouden.