Inhoud
  • Home
    • Over de website
  • Het plan
  • Bovenblad ontwerpen
  • Rozet
  • Bovenblad maken
    • Voegen en schaven
    • Rozet en klankgat
    • Bebalking
  • Achterblad
  • Zijwanden
  • Brug
  • Assemblage klankkast
  • Hals
    • Basisconstructie
    • Kop (peghead)
    • Profileren
    • Toets
  • Binding en purfling
  • Afwerking
  • Brug afmonteren
  • Hulpmiddelen
    • Futselplank (Shooting board)
    • Voegplank
    • Ellipspasser dremeljig
    • Buigmal (‘Sidebender’)
    • Solera
    • Werkbord (Solera+)
    • Pantograaf
      • Inlay Procedure
    • Gebogen Balken Jig
    • Halsverbinding freesjig
    • Compound Radius Jig
    • Fretsleuvenjig
    • Frees jig voor bindings
    • Voelermaat wig
  • Tips, theorie en uitweidingen
    • Klankhout
    • Gedrag bovenblad
    • Bebalking Ontwerpen
    • Relief
    • Brug Theorie
    • Halshoek bepalen
    • Snaarcompensatie bepalen
    • Cutaway halsblok
  • Berekeningen
    • Halsberekeningen
    • Balkenkromming
  • Contact

Kop (peghead)

Kopfineer maken

Basgitaar kopontwerp voor vier mechanieken. Het ontwerp is samengesteld uit cirkels en cirkelsegmentenVoor de kop wordt het bestaande ontwerp aangepast: omdat dit de bouw van een basgitaar betreft, moeten 4 basmechanieken worden geplaatst in plaats van de 6 kleinere exemplaren voor een “gewone” gitaar. De bestaande perspex mal wordt hiervoor van 4 extra gaten voorzien.

  • Kopfineer wordt gemaakt van 2 gespiegeld reststukken

Voor het kopfineer zijn twee reststukken achterwandhout gebruikt, zodanig gespiegeld tegen elkaar gelijmd dat er een V-vormig nervenpatroon ontstaat.

De omtrek van de perspex mal wordt op het hout afgetekend ruim uitgezaagd.

Kopinlay maken

De ontwerptekening voor de kopinlayVoordat het fineer op de kop wordt gelijmd, wordt de abalone inlay gemaakt en in het fineer gefreesd.

Het bovenste deel bestaat uit mijn voornaam plus de eerste letter van mijn achternaam: TheoM, de naam waarmee ik ooit in 1985 voor het eerst moest inloggen op een computer. Het lettertype is “Magneto”, uitgebreid met een bijpassende linksleunende “M”.

Het onderste deel van het logo wordt uit de abalone gezaagdHet onderste deel is het Om symbool (The Om). Van de vele schrijfwijzen heb ik de Tibetaanse gebruikt, gewoon omdat ik deze het mooist vind.

De Inlay Procedure wordt in een apart hoofdstuk beschreven.

Inlay uitfrezen

Het logo is uitgefreesd in de kopfineerHet uitfrezen van het logo is beschreven in het hoofdstuk ‘pantograaf‘. In dit stadium moeten alleen nog de scherpe hoekjes handmatig worden bijgewerkt.

Kopfineer lijmen en kop afwerken

De fineer voor de peghead wordt ingelijmdVoordat de abalone wordt aangebracht, wordt het fineer op de kop gelijmd.

Om een mooi randje te krijgen worden 3 laagjes fineer (wit-zwart-wit) aangebracht tussen kop en de toplaag.

Met flink veel lijmklemmen worden de fineerlagen bij het lijmen op elkaar geperstDe 4 gaten voor de mechanieken worden in alle 5 lagen voorgeboord met een 2 mm boortje, tijdens het lijmen wordt in 2 van de gaten een boortje gestoken, zodat de lagen niet kunnen verschuiven.

Kop fineer opgedroogd, rand gefreesd, gaten voor mechanieken geboord: alleen inlay nog aanbrengenNa drogen wordt de perspex mal vastgeschroefd op de plek van de gaten voor de mechanieken, en de vorm uitgefreesd met een kopieerfrees.

De 14 mm gaten voor de mechanieken worden geboord, en als laatste wordt het fineer haaks op de hals afgezaagd, rekening houdend met de breedte van de topkam.

Abalone inlijmen

De abalone onderdelen worden gelijmd met 2 componenten epoxylijm. De lijm is kleurloos, maar om onzichtbaar te lijmen moet deze dezelfde kleur hebben als het hout: alle naadjes worden dan onzichtbaar opgevuld. Hiervoor wordt de lijm op kleur gebracht met ecoline. In dit geval werd de juiste kleur verkregen zonder te hoeven mengen: alleen sepia toegevoegd en de kleur was helemaal goed. Wel is de hoeveelheid nog van belang: slechts bijdruppelen tot de lijm donker genoeg is; te veel is niet goed: daardoor gaat de kwaliteit te veel achteruit en wordt de lijm niet meer hard. Donkerder maken kan met zwarte ecoline maar dat bleek deze keer niet nodig.

Het logo wordt gelijmd met gekleurde lijmHet lijmen: bodem en zijkanten worden bedekt met lijm, de abalone gaat erin, deze wordt voorzichtig (breekbaar!) aangeklopt met de achterkant van een schroevendraaiertje. Hierdoor zakt de abalone tot op de bodem, en komt alle overbodige lijm langs de randen omhoog. (Op de foto is alleen het rondje gelijmd, de rest ligt nog los)

De hoogte van het logo wordt gelijk gevijld met de fineerAls de lijm is uitgehard, wordt alles wat boven het houtoppervlak uitsteekt (lijm en abalone) met een grote platte vijl weggewerkt.

Uiteindelijk wordt alles gepolijst met schuurpapier korrel 1200. Het resultaat is dan al heel mooi, en wordt nog beter na het lakken.

Abalone kopinleg met laklaag op afgewerkte basgitaar
Vorige
Basisconstructie
Volgende
Profileren

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • Copyright 2025 Minnen.com. Alle rechten voorbehouden.