Inhoud
  • Home
    • Over de website
  • Het plan
  • Bovenblad ontwerpen
  • Rozet
  • Bovenblad maken
    • Voegen en schaven
    • Rozet en klankgat
    • Bebalking
  • Achterblad
  • Zijwanden
  • Brug
  • Assemblage klankkast
  • Hals
    • Basisconstructie
    • Kop (peghead)
    • Profileren
    • Toets
  • Binding en purfling
  • Afwerking
  • Brug afmonteren
  • Hulpmiddelen
    • Futselplank (Shooting board)
    • Voegplank
    • Ellipspasser dremeljig
    • Buigmal (‘Sidebender’)
    • Solera
    • Werkbord (Solera+)
    • Pantograaf
      • Inlay Procedure
    • Gebogen Balken Jig
    • Halsverbinding freesjig
    • Compound Radius Jig
    • Fretsleuvenjig
    • Frees jig voor bindings
    • Voelermaat wig
  • Tips, theorie en uitweidingen
    • Klankhout
    • Gedrag bovenblad
    • Bebalking Ontwerpen
    • Relief
    • Brug Theorie
    • Halshoek bepalen
    • Snaarcompensatie bepalen
    • Cutaway halsblok
  • Berekeningen
    • Halsberekeningen
    • Balkenkromming
  • Contact

Profileren

Door de hals zo lang mogelijk plat en recht te laten aan de achterkant worden het vastklemmen en ondersteunen nu simpel, waardoor lijmen, profileren (als dit handmatig wordt gedaan) en frets inhameren moeiteloos kunnen plaatsvinden. Omdat deze ruwe hals gemakkelijk bewerkt kan worden zonder het risico te lopen toets en frets te beschadigen wordt alvast een begin gemaakt met het profileren van de twee meest bewerkelijke delen: vanaf de kop tot de eerste fret, en de hiel tot en met twee frets voor de kromming. Het stuk ertussenin is uiteindelijk alleen nog een kwestie van recht afwerken.

De breedtes zijn bekend (zie tabellen), de vorm wordt het C-profiel, de naam afgeleid van de vorm van deze letter: de hals zelf wordt ovaal, de toets houdt rechte zijkanten. Ik heb gekozen voor dit profiel omdat de hals van de huidige bas van de nieuwe bespeler dit profiel heeft. De totale halsdikte: 23 mm bij fret 1, 23.8 mm bij fret 11. Hiervan moet de toetsdikte afgetrokken worden: 6.0 mm, dus blijft over: 17 mm en 17.8 mm. Er worden twee malletjes gemaakt om de vorm tijdens het bewerken te kunnen controleren: voor fret 1 en voor de laatste fret voor de hiel begint.

Het met een tekenprogramma gemaakte ellipsvormige malletjeDe vorm van de malletjes wordt m.b.v. een tekenprogramma gemaakt: halve ellipsen met als grootste diameter de halsbreedte, en als kleinste 2x de halsdikte. De halve ellipsen worden uitgeprint op fotopapier of op gewoon papier en op een kartonnetje geplakt.
Als deze twee stukken hals eenmaal de juiste vorm hebben, kunnen ook de hiel en de kop en de overgangen hiervan gevormd worden, en daarna eventueel het kopfineer aan de achterkant worden aangebracht.

Achterkant Kop

Bij de overgang van hals naar kop aan de achterzijde wordt de zogenoemde ‘volute’ met een beitel uitgestoken in de vorm van een verhoogde punt. Het geheel wordt afgewerkt met vijl en schuurlinnen. Ook fineer over de volute is een optie.

M.b.v. een malletje wordt naar de juiste halsvorm toegewerkt
Aan de achterkant van de kop is de volute gevormd
Een volute aan de achterkant is voorzien van zwart fineer

Hiel vormen

De hiel wordt deels uitgezaagd om de vijlwerkzaamheden te verminderenHet zijaanzicht van de hiel wordt cirkelvormig. Omdat ik de kromming wil laten beginnen bij de 4e fret gezien vanaf de kast, komt dit neer op een cirkel van 12cm doorsnede.

Onderaan komt een kopie van de vorm van de volute; de rest van de vorm wordt op het oog bepaald.

De hiel wordt gevormdHet in vorm brengen gebeurt met beitel, rasp en vijl. De afwerking gebeurt weer met schuurlinnen.

De compleet afgewerkte en gelakte hiel
Vorige
Kop (peghead)
Volgende
Toets

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • Copyright 2025 Minnen.com. Alle rechten voorbehouden.